fredag 27 juli 2007

Ett telefonsamtal

Fick idag ett telefonsamtal från Ahlford advokatbyrå. En man som presenterade sig som byggledarens advokat, öppnade samtalet i stil med "Jag antar att du vet vad det handlar om". Min första tanke var förstås att det var den här bloggen det handlade om, men så var inte fallet. Istället handlade det om kvittona som jag skickade till Klaffbron i mitten av februari för att få ersättning för de utgifter jag haft. Ett knappt halvårs responstid. Bättre sent än aldrig kan man tycka, och i ärlighetens namn är det första gången någon som har något att göra med Klaffbron ringer tillbaka. Kanske gör den här bloggen litet nytta ändå!

Jag berättade för advokaten att jag efter två månaders tjat redan hade fått pengarna för kvittona, men att jag gärna skulle vilja veta när min lägenhet skulle bli färdigbyggd. Det visste han inget om och bad att få återkomma.

Måste säga att jag blev häpen när advokaten efter bara en knapp timme ringde upp igen. Den här gången med litet ny information från byggledaren. Anledning till att det inte byggdes påstods vara att bostadsrättsföreningen var i konflikt med byggföretaget. Litet konstigt med tanke på att styrelsen i bostadsrättsföreningen fram till april bestod av representanter från Klaffbron och arbetet helt avstannade i början av februari. Jag känner till att nuvarande styrelse, som består av representanter av de som bor här, har hållit inne betalningar eftersom bygget helt har avstannat och för att den gamla styrelsen betalt Klaffbron för arbete som inte är avslutat och saker som byggföretaget ska stå för själva (till exempel merkostnader till följd av misstag och förseningar). Det finns en anledning till att den gamla styrelsen inte rekommenderades ansvarsfrihet av sin revisor.

En annan intressant punkt som kom upp i samtalet med advokaten var att enligt byggledaren skulle min lägenhet och hela huset vara slutbesiktigat, med några få anmärkningar. Jag lovades en kopia på besiktningsprotokollen. Jag har frågat efter dem ett flertal gånger, så det ska verkligen bli intressant att se om de verkligen existerar och vem som i så fall utfört besiktningen.