söndag 22 juli 2007

Hela historien

I april förra året hittade jag min drömlägenhet. Visserligen var den ganska dyr och inflyttningen var inte förrän 1:a september eftersom den ännu inte var byggd, så jag skulle behöva spendera ännu en sommar i min gamla lilla håla. Hösten började närma sig och jag gick förbi och tittade på bygget, träffade byggledaren som sa att de var litet försenade och inflyttningen skulle bli först en vecka in i september. En vecka är ju inte så farligt, har man ändå väntat fem månader så klarar man en vecka till. Men veckan blev tre veckor, som blev första oktober. Efter att byggledaren flyttat fram datumet fem gånger, utan att någonsin meddela mig, ringde jag upp honom och sa att nu fick han faktiskt kolla vad som är kvar att göra och ge mig ett realistiskt datum. Efter en dags betänketid flyttade ha fram inflyttningsdatumet ytterligare 4 veckor till den 27 oktober. Tyvärr gjorde jag misstaget att lita på byggledaren och sålde min gamla lägenhet. Stort misstag, jag borde fattat bättre. Det fanns inget annat alternativ än att magasinera alla möblerna på Shurgard. Klaffbron var i alla fall hyggliga nog att hyra mig ett rum på Basic hotell där jag skulle få bo den närmsta veckan. Tråkigt nog glömde de dock att förlänga bokningen när bygget drog ut ytterligare på tiden, jag hittade min packning i korridoren utanför hotellrummet och fick själv ordna någonstans att bo. Eftersom jag jobbar hemifrån i eget företag förlorade jag dessutom två veckors jobb på hotellvistelsen. Visst hade jag kanske kunnat ställa upp all min utrustning på hotellrummet, men med tanke på att jag hela tiden blev lovad att få flytta in om bara ett par dagar kändes det knappast värt besväret.

I mitten av november fick jag äntligen flytta in, och i ärlighetens namn är lägenheten verkligen fin. De sista sakerna som inte var klara lovade byggledaren han skulle se till att de fixades inom en till två veckor och trapphuset och allt annat skulle vara klart till nyår. Bland annat saknades den inbyggda micron, duschen var inte inkopplad, tvättmaskin och torktumlare saknades och balkongräckena var inte på plats. De vägghängda toaletterna som mäklaren utlovat hade blivit vanliga toaletter. Enligt byggledaren hade det av byggtekniska skäl inte gått att installera vägghängda och han menade att de vanliga toaletterna är likvärdiga. Dessutom påstod han att mäklaren och jag informerats redan i våras, något som mäklaren inte tycks hålla med om. Enligt en mäklare jag rådfrågat bör en vägghängd toalett ses som en värdeökning på minst 10 000 kr, någon ersättning för detta har jag dock ännu inte fått.

Efter sex veckor, lagom till jul, fick jag äntligen min utlovade micro. Att det tagit sådan tid berodde på att det var så lång leveranstid, enligt byggledaren. Problemet var nu bara att det var fel storlek på micron, den var alldeles för liten för hålet den skulle sitta i, vilket inte alls är snyggt när det är en inbyggnadsmicro. Enligt byggledaren fanns tyvärr ingen modell som passade, och jag fick helt enkelt leva med det. Det tog mig två minuter att på internet hitta samma märke, rätt modell och storlek med en leveranstid på två dagar. Man hade kunnat tro att Klaffbron helt enkelt skulle skicka tillbaka den oanvända för lilla micron och beställa en ny. Men inget är enkelt när man har med Klaffbron att göra. Efter ungefär 10 telefonsamtal och lika många mejl, blev jag tillslut lovad att få en ny passande micro av Klaffbrons ägare. Några dagar senare får jag ett mejl från byggledaren där han erbjuder mig 3000 kr, vilket är Klaffbrons inköpspris för rätt micro (på nätet kostar den billigaste 4,500 kr), han tycker jag ska sälja den felaktiga micron på blocket så kan jag sedan köpa en ny som passar. Installera den får jag göra själv, för det har han inte tid med. Efter ytterligare ett antal telefonsamtal, blir jag tillslut lovad att få pengar om jag själv beställer micron. Två dagar senare, har jag äntligen fått min passande micro, det är nu mitten av februari, tre månader sen jag flyttat in. Jag skickar kvittot till Klaffbron tillsammans med kvitton från mina utgifter av att ha magasinerat mina möbler som jag lovats ersättning för och dessutom skickat till dem två gånger tidigare. Efter ett par veckor får jag ett brev från byggledaren där han skriver att de tyvärr kanske inte tänker betala ut pengarna. Jag ringer åter igen till ägaren som påstår att de aldrig fått mina kvitton. Man kan ju undra hur det kommer sig att de då kunnat skicka mig ett svar, men jag skickar i alla fall in mina kvitton igen (fjärde gången för magasineringskvittona). Den här gången får jag faktiskt pengarna.

Någon gång i början av februari, avstannade allt byggande helt. Troligtvis till följd av att byggledaren hamnade i fängelse för bokföringsbrott och att ägaren till Klaffbron inte orkar leta rätt på någon ny som kan ta över bygget. Det är nu slutet av juli, det har gått åtta månader sen jag flyttade in och fortfarande är min lägenhet inte färdigbyggd eller slutbesiktigad. Listan på saker som ska fixas är en bit över 20 punkter lång bara i min lägenhet. Trapphuset är inte färdigmålat, det hänger sladdar från taket, och gården är inte uppstädad. Tvättstugan på gården, som även den skulle renoveras har knappt påbörjats. Vid bostadsrättsföreningens årsmöte rekommenderades inte den gamla styrelsen, som bestod av representanter från Klaffbron, ansvarsfrihet av revisorn eftersom det är möjligt att de genom att betala byggföretaget för saker som inte slutförts förskingrat pengar.

Jag kommer att uppdatera den här sidan så fort något händer. Jag hoppas jag kommer kunna ändra innehållet till något som är mer fördelaktigt för Klaffbron och Husvagn-Svensson i framtiden!